Czechtrams.wz.cz - Stránky o tramvajích
Tatra K1
Tramvaj typu K1 je nejstarším československým typem kloubové tramvaje, kterou vyráběla ČKD v 60. letech 20. století.
Stále větší růst měst kladl stále větší nároky na městskou hromadnou dopravu. Zároveň byla potřeba zvýšit kapacitu některých "sólo" vozů, a tak ČKD sáhla po tomto řešení. V roce 1961 začala vyvíjet první typ československé kloubové tramvaje, který nazvala K1. Nejdřív bylo domluveno že se vyrobí dva prototypy, což se také stalo. ČKD už v roce 1964 uvedla do provozu tyto dva prototypy s elektropneumatickou výzbrojí, které obdržely evidenční čísla 7001 a 7000. Podvozky byly vzdáleně podobné dnešnímu typu kloubové tramvaje Tatra RT6S. Tramvaj stála na třech podvozcích, vnější dva byly hnací, zatímco prostřední byl běžný s brzdami. Zde byla brzda elektrodynamická kombinovaná s pneumatickou působící na dvou nápravách. Čelisťové brzdy na trakčních motorech byly rovněž pneumatické. Je vidět že vzduch v této tramvaji sloužil téměř všude, neboť i dveře byly poháněné stlačenýcm vzduchem. "Kájednička" měla pouze dva články se sadou rozjezdových a brzdových odporů, spínaných stykači.
Vozy byly nejprve zkoušeny v Praze, ale o rok později od své výroby odcestovaly do Ostravy, kde se změnila jejich ev. č. na 800 a 801. Do běžného provozu byly nasazeny v prosinci téhož roku, ale měly časté poruchy a tak v Ostravských ulicích nebyly moc často vidět. Výrobce se nechtěl opravami moc zabývat, protože v té době už pracoval na novém typu kloubové tramvaje Tatra K2. Nakonec došlo k navrácení vozu zpět výrobci a to roku 1968. Vůz s ev. č. 801 byl zrušen a vozová skříň byla použita jako sklad v ČKD v Radotíně. První prototyp měl ale ještě život před sebou. Po navrácení prošel rekonstrukcí, kde mu byla odebrána střední část vozu. Při této rekonstrukci zároveň přišel o dveře, takže mu z původních čtyřech zůstaly jen dvoje. Vpředu a vzadu. V roce 1971 byl vůz zapůjčen do Liberce, kde probíhaly zkoušky na úzkém rozchodu 1000 mm. Nakonec byl v roce 1963 opět vrácen výrobci, který na něm prováděl pokusy s tyristovou výzbrojí TV2. Vůz dostal nové evidenční číslo 8004, ale byl odstaven v pražské vozovně Hloubětín, která ho využívala stejně jako jeho kolegu pro účely skladování. nakonec byla i tato tramvaj sešrotována v roce 1977. Tím skončila výrova s pneumatickou výzbrojí, které se ukázala jako nespolehlivá. Vývoj dalších kloubových tramvají se ubíral směrem celoelektrické výzbroje stejně jako u nástupce kájedniček Tatry K2.
Celkem byly tedy vyrobeny dva vozy - prototypy s pražskými ev. č. 7001 a 7000, které byly předány do Ostravy. Tam sloužily pod č. 800 a 801.
Technické údaje | ||
---|---|---|
![]() |
Délka přes spřáhla: | 21 100 mm |
![]() |
Délka vozové skříně: | 20 400 mm |
![]() |
Šířka vozové skříně: | 2 500 mm |
![]() |
Výška vozové skříně: | 3 050 mm |
![]() |
Počet náprav: | 6 |
![]() |
Vzdálenost otočných čepů: | ? mm |
![]() |
Rozvor náprav: | ? mm |
![]() |
Průměr kol: | ? mm |
![]() |
Hmotnost: | ? kg |
![]() |
Počet míst k sezení: | 49 |
![]() |
Počet míst k stání: | 108 |
![]() |
Maximální obsaditelnost: | 157 |
![]() |
Hodinový výkon motoru: | ? kW |