Czechtrams.wz.cz - Stránky o tramvajích
Tatra RT6S
Tatra RT6S je prototyp tramvaje. Jedná se o jednosměrný nízkopodlažní motorový vůz, vyrobený v 90. letech 20. století.
Všechno to začalo už v roce 1996, kdy byla podle návrhu Ing. arch. Petra Kolase vytvořena tato tříčlánková tramvaj.
Byla sestrojena pro mezinárodní strojírenský veletrh v Brně, avšak vůz byl smontován kvůli veletrhu narychlo, ba tak po návratu
ho museli dlníci znovu rezebrat a pořádně vyzkoušet. Vůz byl půbodně vyroben pro Dopravu v Praze, kam byl převezen
po dokončení až v roce 1997. Běžní pražané by ho téměř nerozeznali od vozů RT6N1 a RT6N2,
ale při podrobnějším zkoumání by určitě našli pár drobností. Průměr kol se snížil na pouhých 520 mm a tím se snížila i podlaha vozu na 560 mm,
což umožnilo lepší nastupování a vystupování lidí na invalidním vozíku. Jen pro srovnání u vozu RT6N1 byla podlaha
vysoko 900 mm... Výška podlahy mezi podvozky činí jen 370 mm.
Každému jistě dojde, že zmenšením průměru kol se sníží i přepravní rychlost. I tady tomu taky bylo a rychlost se snížila na 70 km/h, což ale v českých městech neznamenalo větší problém vzhledem k maximální povolené rychlosti 50 km/h. Tento vůz vybavila firma Siemens, od níž má čtyři asynchronní trakční motory, střídač IGBT a digitální řídící systém. Tramvaj je tříčlánková, má šest dveří, z čehož čtyři jsou dvoukřídlá, a dvoje, vpředu a vzadu, jednokřídlá. Dveře jsou automatické, vně výklopné, a elektronicky ovládané od řidiče. Na střední článek dveře namontovány nebyly, což umožnilo do interiéru namontování 4 sedadel na každou stranu umístěných podélně. Podvozek na středním článku je běžný, tvoří ho samostatně uložená kola ve výkyvných ramenech, zatímco vnější podvozky jsou trakční. Přední i zadní čelo tramvaje zaujme především velkým sklem, které umožňuje dobrý výhled. Čela jsou totožná a jsou vyrobena z laminátu.
Vůz byl zkoušen v Praze v letech 1997 a 1998. Vidět jsme ho mohli pod netradičním modrým nátěrem s ev. č. 0031. V roce 1998 odkoupil tento prototyp Dopravní podnik Liberec, který ho přetřel do tradiční bílo - zeleno - žluté barvy. V Liberci jezdil s ev. číslem 85 na trati č. 2 z Lidových sadů, na tehdy vystavěný otočný trojúhelník do Kubelíkovy ulice. Jezdil přibližně rok, a znovu jsme ho mohli vidět až o 4 roky později jako zkušební jízdu. Od roku 2003 je vůz odstaven, neboť se mu příliš opotřebovávají obruče kol.
Technické údaje | ||
---|---|---|
![]() |
Délka přes spřáhla: | 26 510 mm |
![]() |
Délka vozové skříně: | 26 280 mm |
![]() |
Šířka vozové skříně: | 2 440 mm |
![]() |
Výška vozové skříně: | 3 200 mm |
![]() |
Počet náprav: | 6 |
![]() |
Vzdálenost otočných čepů: | 9 230 mm |
![]() |
Rozvor náprav: | 1 800 mm |
![]() |
Průměr kol: | 520 mm |
![]() |
Hmotnost: | 32 600 kg |
![]() |
Počet míst k sezení: | 57 |
![]() |
Počet míst k stání: | 125 |
![]() |
Maximální obsaditelnost: | 182 |
![]() |
Hodinový výkon motoru: | 4 x 44 kW |