Czechtrams.wz.cz - Stránky o tramvajích
Tatra T3M
Typ tramvaje Tatra T3M vznikl rekonstrukcí tramvaje Tatra T3. Byl vyráběn od 80. let 20. století.
Již v roce 1976 projednala vláda ČSSR opatření k úsporám paliv a energie. Bylo rozhodnuto, že v příštích letech
smí být dodávány pouze tramvaje s tyristovou regulací. ČKD proto zahájila výrobu elektrických výzbrojí
TV1. Ty si dopravní podniky montovaly do tramvají samy, a tak vznikl nový model T3M. Nová
výkonná elektronika umožňuje plynulejší a hlavně hospodárnější provoz tramvajových vozů. Sériová výrova TV1
začala v roce 1977 a byla ukončena roku 1981.
Nová elektrická výzbroj byla nejdříve zkoušena na košické tramvaji s ev. č. 263. V tehdejší době se tramvaje s touto výzbrojí označovaly T3t, až později se ustálilo označení T3M.
Prototyp tramvaje byl vyroben v roce 1971 a označen byl číslem 6000. V roce 1973
byl vůz přečíslován na ev.č. 8003 a začal v Praze zkušebně jezdit také s cestujícími.
Roku 1980 byl vůz odstaven ve vozovně Hloubětín. Po požáru tramvaje ev.č. 8071 v roce
1992 nahradil vůz ev.č. 8003 tuto tramvaj v běžném provozu (obdržel její evidenční číslo).
Vyřazen byl v roce 2005. Za prototypy sériové modernizace byly vybrány pražské tramvaje
T3 ev.č. 6795 a 6798 vyrobené v roce 1970. Po rekonstrukce na typ T3M v roce 1976 byly
přečíslovány na ev.č. 8005 a 8006. Oba vozy jsou dosud v provozu.
A jak rozeznáme T3M od klasických "tétrojek"? Tramvaje měly novou skříňku s brzdovými odpory na zadní části střechy
a za kabinou řidiče. Ovšem základní změnou byla výměna odporové výzbroje TR37 za novou tyristovou TV1. Tyto tramvaje můžeme vidět v provozu
v Brně, Ostravě a Praze.
V polovině 90. let 20. století nastal v Praze problém. Životnost vozových skříní některých vozů T3M byla u konce, podvozky a výzbroj však byly v poměrně dobrém stavu. Proto pražský dopravní podnik zakoupil 18 nových vozových skříní. Ty odpovídaly vozům T3SUCS. Takto modernizované vozy (de facto jde o nové tramvaje) dostaly označení T3M.2-DVC.
Další fotografie | ||
---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Technické údaje | ||
---|---|---|
![]() |
Délka přes spřáhla: | 15 200 mm |
![]() |
Délka vozové skříně: | 14 000 mm |
![]() |
Šířka vozové skříně: | 2 500 mm |
![]() |
Výška vozové skříně: | 3 053 mm |
![]() |
Počet náprav: | 4 |
![]() |
Vzdálenost otočných čepů: | 6 400 mm |
![]() |
Rozvor náprav: | 1 900 mm |
![]() |
Průměr kol: | 700 mm |
![]() |
Hmotnost: | 17 000 kg |
![]() |
Počet míst k sezení: | 24 |
![]() |
Počet míst k stání: | 86 |
![]() |
Maximální obsaditelnost: | 162 |
![]() |
Hodinový výkon motoru: | 4 x 44 kW |